Monday, February 7, 2011

Kisah 11: Sopan Santun Di Meja Makan


Hari: Isnin
Tarikh: 7 Februari 2011

Semasa saya bercuti di kampung yang lalu kawan baik saya mengajak keluar bersama-sama. Kami sentiasa bertemu apabila masing-masing bercuti bagi melepaskan kerinduan setelah agak lama tidak berjumpa. Seperti biasa kami akan pergi ke kedai makan kegemaran kami berdua sejak zaman persekolahan lagi. Kedai makan tersebut sentiasa menjadi pilihan kami kerana  makanannya enak dan suasananya sesuai dengan jiwa kami. Sewaktu kami masuk ke dalam kedai tersebut, orang agak ramai dan kami memilih tempat yang hujung. Di sebelah meja kami terdapat sekumpulan remaja lelaki yang menunggu makanan tiba. Salah seorang daripada mereka mendapat makanan terlebih dahulu. 

Remaja X: Weih!Aku melantak dulu la. Aku dah kebulur tak makan sejak pagi tadi.
Remaja Y:Tunggu la dulu. Makanan kami semua tak sampai lagi. Makan sekali laa.
Remaja X: Alaa. Aku lapar sangat dah ni. Korang makan la nanti. Aku makan dulu!

Tanpa menghiraukan kawan-kawan yang lain, remaja tersebut terus makan sampai habis. Selesai menghabiskan makanannya, tanpa segan dia melepaskan sendawa yang agak kuat. Saya dan kawan saya hanya menggelengkan kepala melihat perangai tidak sopan remaja itu.


Ulasan:

Gaya makan seseorang menggambarkan peribadi orang itu. Oleh sebab itu kesopanan di meja makan dijadikan satu cara penilaian peribadi oleh masyarakat di Asia, terutamanya dalam usaha mencari bakal pasangan hidup. Disebabkan keadaan itulah kesopanan di meja makan lebih banyak diutamakan daripada kesopanan yang lain dalam pertemuan sosial. Makan bersama-sama orang lainmerupakan satu bentuk perkongsian yang amat besar ertinya untuk mewujudkan suasana bahagia semasa menikmati juadah. Hidangan yang mudah dan biasa akan menjadi lebih lazat dan menggembirakan sekiranya dinikmati dalam suasana makan yang tertib dan bersopan santun. Begitu jugalah sebaliknya, makanan yang lazat dan dihias indahtidak akan terasa nikmatnya sekiranya kita makan dengan seseorang yang tidak bersopan. Hal ini bermakna sopan santun di meja makan boleh membuka selera dan boleh mematikan selera. Masa makan adalah pertemuan sosial yang pentin. Selalunya kita berasa lebih selesa apabila makan bersama-sama ahli keluarga dan rakan-rakan berbanding orang lain. jika kita sudah membiasakan diri agar sentiasa bersopan di meja makan, kita akan terus berasa yakin dan berselera untuk makan semeja bersama-sama sesiapa sahaja dan dalam majlis sosial di mana sahaja.




No comments:

Post a Comment