Tuesday, February 8, 2011

Kisah 12: Berinteraksi Di Telefon


Hari: Selasa
Tarikh: 8 Februari 2011

Telefon menjadi alat komunikasi yang penting pada hari ini. Hampir setiap orang memiliki telefon terutamanya telefon bimbit. Kanak-kanak dan golongan remaja pada zaman teknologi hari ini juga turut mempunyai telefon bimbit. Sewaktu berinteraksi menggunakan telefon ini terdapat berbagai-bagai gaya yang digunakan sama ada ya ng bersopan dan juga tidak sopan. Menjawab telefon dengan cara sopan dapat dilakukan dengan pelnagai cara. Apabila telefon berbunyi kita perlu segera mengangkat gangang tetapi bukan tergesa-gesa. Pegang telefon dengan baik dan selesa  kemudian jawablah dengan suara yang jelas dan lembut dengan menyebut;

“Hello, siapa di sana?Ingin bercakap dengan siapa?” atau “Hello, Aida di sini bercakap, ada yang boleh saya bantu?”

Berikut pula merupakan contoh ketidaksopanan apabila menelefon;

Aina: Hello!Aida ada?
Emak:Aida tak ada.
Aina:Bila dia balik?
Emak: Tak tahulah...
Aina: Okeylah!
Emak:Siapa cakap ni?
Aina: Tak payah tahulah.

Perbualan ini merupakan perbualan yang tidak sopan dan kurang ajar kerana tidak menunjukkan sikap menghormati dengan orang yang menjawab telefon. Kita dianggap sopan jika menyebutkan nama kita semasa membuat panggilan telefon, walaupun orang yang menjawab panggilan itu tidak memperkenalkan dirinya. Kita perlu memastikan orang yang bercakap dengan kita itu orang yang anda panggil dengan cara menanya namanya terlebih dahulu. Perlakuan ini menunjukkan bahawa kita seorang yang menghormati orang lain.

No comments:

Post a Comment