Thursday, February 24, 2011

Kisah 24: Protokol Majlis Rasmi


Hari: Khamis
Tarikh: 24Februari 2011


 Dalam kelas Sosiolinguistik hari ini, saya amat tertarik dengan satu kisah yang diceritakan oleh Dr. Siti Saniah mengenai protokol sewaktu majlis rasmi. Salah satu majlis rasmi yang amat penting kepada semua mahasiswa adalah adat istiadat konvokesyen. Dr. Siti Saniah menceritakan mengenai seorang pelajar sewaktu majlis konvokesyen itu berlangsung.

Dr. Siti Saniah: Sewaktu majlis konvo tu, ada seorang budak perempuan  ni saya tengok tak boleh duduk diam. Asyik pandang ke sana ke sini. Pelajar tersebut kelihatan gelisah dan tak tentu arah. Pelajar lain yang menunggu giliran untuk mengambil ijazah tidak pula kelihatan gelisah sepertinya. Apabila sampai gilirannya mengambil ijazah, pelajar tersebut cepat-cepat  mengambilnya . Selepas itu, dia berlari-lari anak dan melompat menuruni tangga. Kelakuan pelajar itu menyebabkan ramai pensyarah termasuk saya berasa sangat malu. Nasib baik pelajar tersebut bukan dari Jabatan Bahasa Melayu.



Ulasan:


Apabila sesuatu majlis rasmi berlangsung, kita perlu mematuhi setiap protokol majlis. Apabila dinamakan majlis rasmi, tetamu yang dijemput adalah seseorang yang amat penting dan dihormati. Sama seperti istiadat konvokesyen ini. Canselornya adalah YAM Tengku Bainun. Sebagai pelajar, kita perlu mengetahui protokol sewaktu mengambil ijazah.  Mereka perlu melakukan latihan terlebih dahulu supaya sebarang kesilapan dapat dielakkan. Kelakuan tidak sopan dalam sesuatu majlis rasmi mencerminkan sikap tidak matang dan akan memalukan sesebuah organisasi.

No comments:

Post a Comment