Wednesday, February 16, 2011

Kisah 18: Pengajaran Komsas


Hari: Rabu
Tarikh: 16 Febuari 2011


Dalam kelas KOMSAS hari ini, Dr. Khairiah meminta semua pelajar berada dalam kumpulan. Beliau meminta wakil setiap kumpulan untuk melakukan pengajaran KOMSAS. Beliau ingin melihat bagaimana pelajar atau bakal seorang guru mengajar. Setiap wakil akan melakukan demonstrasi sebagai seorang guru. Berbagai ragam dan cara penyampaian yang dilakukan oleh setiap wakil kumpulan. Terdapat beberapa wakil  pelajar yang mewakili kumpulan lain yang amat menarik minat saya. Pelajar tersebut merupakan pelajar lelaki dan perwatakannya agak lembut.

Kumpulan 3:
Pelajar Y : Assalamualaikum dan selamat petang semua. Hari ini cikgu akan mengajar korang mengenai puisi. Korang tau tak apa itu puisi?

Kumpulan 5:
Pelajar X : Assalamualaikum. Hari ini cikgu akan mengajar you all mengenai sajak. Opss sorry!..tersasul  dalam bahasa Inggeris pulak!

Ulasan:

Melalui contoh-contoh pengajaran yang dilakukan oleh setiap wakil kumpulan ini, Dr. Khairiah menegur beberapa perkara terutamanya pertuturan pelajar. Apabila menjadi seorang guru, kita perlulah bertutur dengan baik. Jangan bertutur dalam campuran bahasa Melayu dan Inggeris apabila mengajar bahasa Melayu. Seseorang guru itu juga perlu menggunakan kata ganti diri yang sesuai kepada pelajar contohnya “pelajar” atau “kamu”. Hal ini amat penting apabila seseorang itu menjadi seorang guru kelak.

No comments:

Post a Comment