Friday, February 25, 2011

Kisah 25: Anak Saudaraku Ingin Menjadi Ultraman


Hari: Jumaat
Tarikh: 25 Februari 2011

Perkara yang ingin saya kongsikan hari ini ialah mengenai anak saudara saya. Anak saudara saya ini berusia 4 tahun dan namanya Ariff. Mungkin menjadi lumrah dunia kanak-kanak yang tidak dapat dipisahkan dengan televisyen dan kartun. Rancangan kegemarannya adalah menonton Ultraman. Setiap hari pasti dia akan menonton cerita tersebut  di siaran Astro Ceria. Dia juga turut mempunyai koleksi DVD Ultraman yang dibeli khas oleh ibu bapanya. Bukan setakat itu sahaja, dia turut mempunyai sebakul penuh permainan Ultraman. Sewaktu cuti semester yang lepas, saya pulang selama seminggu. Selama seminggu itulah saya terpaksa melayan kerenahnya dan menjadikan saya kembali menjadi kanak-kanak sebayanya.Hahaha! Sewaktu melayan kerenahnya nakalnya saya sempat bertanya;




Saya: Ariff, besar nanti Ariff nak jadi apa?

Ariff:Ariff....Ariff....Ariff nak jadi Ultraman!



Saya:Hah??...Ultraman. Ariff jangan la jadi Ultraman penyelamat dunia tu. Ariff jadi doktor ye!(saya memujuk)

Ariff:Tak nak!Ariff nak jadi Ultraman(sambil membuat aksi Ultraman)

Saya hanya mampu ketawa dengan aksinya yang comel itu.

Ulasan:

Bersama dengan kanak-kanak membuatkan saya berfikir banyak perkara. Begitu susah untuk menjaga mereka sewaktu kecil dan cabaran yang dihadapi pada masa akan datang. Kanak-kanak sangat mudah dipengaruhi oleh unsur  persekitarannya. Sementelah mereka begitu bijak berkata-kata.  Sebagai orang dewasa, kitalah yang mampu mencorakkan dan memberi jalan kepada cita-cita mereka.  Dunia kanak-kanak hanya sementara. Suatu masa mereka turut akan dewasa dan mampu membuat keputusan sendiri untuk mencapai cita-cita.


No comments:

Post a Comment