Monday, February 21, 2011

Kisah 21: Pengaruh Filem Hantu Kak Limah Balik Rumah


Hari: Isnin
Tarikh: 21 Februari 2011


Pengaruh filem “Hantu Kak Limah Balik Rumah” amat memberi kesan kepada kawan-kawan saya. Setiap hari ada saja perbualan yang menggunakan unsur dialog yang terdapat dalam filem tersebut. Antara perkataan yang digunakan adalah “ceciter-ceciter” sewaktu berbual.Pada mulanya saya kurang memahami perkara yang dituturkan oleh kawan-kawan saya kerana saya belum lagi menonton filem tersebut.   Secara jujurnya saya kurang meminati filem-filem seram Melayu kerana saya berpendapat kisah hantu yang difilemkan kurang menyeramkan berbanding cerita-cerita hantu negara Thai dan Jepun. Oleh sebab kawan saya mengatakan cerita ini best, saya meminta cerita tersebut daripadanya. Selesai menonton filem ini, barulah saya memahami kenapa kawan-kawan saya mempunyai trademark “ceciter-ceciter “ ini.  Rupa-rupanya filem juga mmapu mempengaruhi bahasa seseorang.

Ulasan:
Orang ramai terutamanya golongan muda mudah terpengaruh dengan sesuatu yang menarik hati dan minat mereka. Filem Hantu Kak Limah Balik Rumah merupakan contoh yang terdekat yang mampu mempengaruhi penonton. Penggunaan bahasa-bahasa yang mudah dan kelakar seperti yang terdapat dalam cerita ini menyebabkan penonton menyukainya dan mengaplikasikan dalam kehidupan mereka. Secara keseluruhannya, medium komunikasi terutamanya media elektronik memainkan pengaruh yang besar dalam kehidupan masyarakat terutamanya pengaruh bahasa dan kelakuan.


No comments:

Post a Comment