Friday, January 28, 2011

Kisah 10: Penghormatan Melalui Panggilan dan Gelaran


Hari: Jumaat
Tarikh: 28 Januari 2011

Kisah yang ingin saya nukilkan pada hari ini saya dengar daripada kakak sebilik saya semester lepas. Dia menceritakan kepada saya semasa dia pergi ke fakultinya untuk berjumpa dengan pensyarah. Sewaktu di ruang legar fakulti, dia melihat seorang pelajar seperti ingin mencari bilik pensyarah. Melihat daripada segi penampilan dan cara pelajar tersebut, kakak sebilik saya ini mengagak bahawa pelajar itu pelajar semester pertama.Pada masa tersebut masuk seorang pensyarah wanita yang berumur. Pelajar tadi bertanya kepada pensyarah tersebut;

Pelajar X: Mak cik, boleh saya tanya kat mana bilik pensyarah X?

Mendengar persoalan yang dikeluarkan itu, dia terus dimarahi oleh pensyarah tersebut kerana dianggap tidak menghormatinya. Mendengar cerita yang diceritakan oleh kakak sebilik saya itu, saya tidak dapat menahan ketawa.

Ulasan:

 Cerita tersebut membuatkan saya terfikir bahawa gelaran atau panggilan amat penting mengikut tempat dan keadaan kita berada. Mungkin kita tidak pernah berfikir bahawa kesilapan panggilan atau gelaran boleh menyebabkan orang itu marah atau terasa hati. Menggunakan kata panggilan dan gelaran yang baik mengikut orang, masa, tempat serta majlis amat digalakkan. Terdapat bermacam-macam penggunaan kata panggilan mengikut taraf dan kedudukan seseorang. Misalnya ada gelaran yang diwarisi, gelaran kurniaan, gelaran ikhtisas, rujukan kehormat, gelaran keagamaan, gelaran olokan, gelaran keturunan dan gelaran biasa. Ada juga gelaran disebabkan hubungan kekeluargaan, persahabatan atau kehebatan karektor seseorang. Amatlah baik kalau kita dapat menggunakan kata panggilan formal yang telah ditetapkan dengan betul dan sesuai terutamanya kata gelaran diraja dan gelaran kurniaan, rujukan kehormat dan gelaran ikhtisas. Penggunaan kata panggilan yang betul menandakan kita orang yang amat menghormati orang lain terutamanya orang yang lebih dewasa daripada kita. Perkara ini juga menandakan kita tahu adab dan sopan-santun dalam pergaulan dengan masyarakat. Sifat ini penting dimiliki kerana kalau kita tahu dan pandai menghormati orang, orang akan menghormati kita. Hal ini sama seperti pepatah Melayu iaitu “bahasa menunjukkan jiwa bangsa.” Jangan sampai menjadi menjadi seperti kata orang “sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan merasa.”Oleh itu cuba teliti dan fahami kemudian gunakan kata panggilan yang sesuai mengikut orang, tempat dan keadaan yang sesuai.




No comments:

Post a Comment