Tuesday, January 25, 2011

Kisah 7: Lisa Surihani Terlepas Cakap


Hari: Selasa
Tarikh: 25 Januari 2011

Sewaktu saya melayari internet, saya membuka  sebuah laman hiburan iaitu Murai. Com. Perkara yang ingin saya kongsikan bukan mengenai cerita peribadi artis-artis Malaysia tetapi saya tertarik mengenai kisah Lisa Surihani. Lisa Surihani bukan lagi asing dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini kerana beliau merupakan seorang pelakon yang popular pada masa kini. Beliau juga turut menjadi pengacara dalam Mari Menari pada akhir tahun lepas. Perkara yang ingin saya kupaskan dalam blog saya ini adalah mengenai Lisa Surihani yang tersalah cakap sewaktu program akhir Mari Menari ini.
Ramai penonton program ini terkejut apabila mendengar Lisa telah menyebut satu perkataan yang agak kurang manis bunyinya dalam siaran langsung program Mari Menari tersebut. Pemilik blog hiburan ini juga menyatakan bahawa bukan sahaja dia terkejut, malahan ribuan ibu dan bapa yang menonton program ini di studio terkesima apabila mendengar Lisa menyebut perkataan tersebut. Bagi yang terlepas menonton siaran langsung tersebut, Lisa yang cantik dan manis itu telah menyebut perkataan “Gila Babi” sewaktu mengacarakan program ini. Walaupun ayat ini  bukanlah dikategorikan ayat mencarut, tapi mengikut pendapat saya, ayat ini tidak sesuai digunakan dalam bahasa pengacaraan televisyen. Ayat yang dikeluarkan ini agak kasar dan perlu dielakkan apabila  mengacarakan rancangan secara langsung. Hal ini akan membawa kepada ikutan ramai terutamanya golongan kanak-kanak dan remaja yang masih tidak dapat membezakan baik dan buruk perkataan yang dituturkan ini. Setiap perkara yang dilakukan oleh golongan artis biasanya menjadi ikutan ramai.


No comments:

Post a Comment