Friday, January 21, 2011

Kisah 5: Isu-isu Sosiolinguistik Bahasa Melayu Semasa

Hari:Jumaat
Tarikh:21 Januari 2011



Hari ini saya dan rakan-rakan menghadiri seminar Sosiolinguistik yang diadakan di Dewan Seri Tanjung. Isu yang dibincangkan adalah mengenai “Isu-isu Sosiolinguistik Bahasa Melayu Semasa”. Penceramah yang diundang dalam majlis ini adalah seorang tokoh bahasa yang tersohor iaitu Yang Berbahagia Profesor Doktor Awang Sariyan. Beliau merupakan Pemegang Kerusi Pengajian Melayu, Beijing Foreign Studies University (BFSU).
Terdapat banyak perkara yang dibincangkan pada hari itu. Topik-topik yang dibincangkan juga sangat menarik dan berkaitan dengan isu semasa. Melalui ceramah yang disampaikan ini, semua pelajar dapat mengetahui mengenai Disiplin Sosiolinguistik, Evolusi Bahasa Dalam Masyarakat,Variasi Bahasa dan pelbagai lagi. Antara perkara yang menarik perhatian saya adalah mengenai bahasa yang digunakan oleh masyarakat pada masa kini terutamanya golongan remaja. Profesor Doktor Awang Sariyan menyatakan bahawa bahasa Melayu kini semakin sempit kerana golongan muda banyak menggunakan singkatan perkataan dan campuran bahasa Melayu dan bahasa Inggeris .

Contoh penggunaan bahasa Melayu yang telah diubah adalah seperti berikut:
-          Katner – dekat mana
-          Chat – sihat
-          Watpe – buat apa
-          Naper – kenapa

Penggunaan singkatan seperti ini amat merosakkan bahasa dan menjadikan bahasa Melayu semakin rendah. Bahasa Melayu menjadi bahasa yang akan hilang nilainya sekiranya penggunaan bahasa-bahasa yang digunakan pada masa kini tidak dicegah. Jika dibandingkan dengan bahasa-bahasa lain di dunia ini, bahasa Melayu semakin jauh ketinggalan. Oleh itu, semua pihak harus memberi tumpuan kepada usaha memartabatkan bahasa Melayu supaya menjadi bahasa yang bernilai.



No comments:

Post a Comment