Thursday, January 20, 2011

Kisah 4: Aduhai Pensyarah!


Hari: Khamis
Tarikh:20 Januari 2011


Saya teringat peristiwa minggu lalu yang membuatkan saya masih mengingatinya. Pada hari tersebut, saya dan kawan-kawan saya yang lain mengikuti kelas di bangunan B.E Learning. Seperti biasa, suasana pada hari tersebut agak sesak dengan pelajar-pelajar yang pelbagai aliran. Kelas selesai  tepat pada waktunya iaitu pada pukul 12 tengah hari. Ramai pelajar menunggu di hadapan pintu lif dan menunggu sehingga terbuka. Tiba-tiba lif terbuka dan kelihatan ada seorang pensyarah di dalamnya. Kami ingin melangkah masuk di dalam lif tersebut namun pensyarah itu berkata dengan nada tegas, “Boleh tunggu sekejap tak!”.
Mendengar kata-kata itu, kami tidak jadi masuk ke dalam lif itu.  Kami tergamam mendengar kata-kata yang keluar daripada mulut pensyarah itu. Kelihatannya perangai pensyarah itu seperti mementingkan diri sendiri. Entah bagaimana  salah seorang daripada kawan kami berjaya masuk ke dalam lif tersebut. Kemudian kami bertemu semula dengan kawan yang masuk di dalam lif tersebut. Kawan saya bercerita;
“Korang tau tak pensyarah tu cakap apa kat aku?”kata kawan saya itu.
Kami hanya menggeleng tidak tahu.
“Pensyarah tu cakap, saya tak suka naik lif dengan orang lain!”kata kawan saya itu sambil mengajuk percakapan yang diucapkan oleh pensyarah itu.
Kami hanya terkejut mendengar kata-kata tersebut. Kami berfikir bagaimana pensyarah tersebut boleh mengeluarkan ayat seperti  itu kerana lif tersebut merupakan kemudahan orang ramai dan bukan untuk dirinya sahaja. 

Ulasan:
Kata-kata  pensyarah tersebut adalah tidak wajar. Sebagai pensyarah tidak boleh terlalu mementingkan diri sendiri kerana seperti yang kita ketahui semua orang mengejar masa dan ingin cepat sampai ke tempat masing-masing. Pensyarah perlu menunjukkan sedikit rasa simpati melihat kami menunggu lama di hadapan lif. Perkara ini menunjukkan sikap pensyarah itu tidak sesuai dengan pangkatnya sebagai seorang yang memberi ilmu kepada pelajar. Mereka perlu berkomunikasi dengan berhemah dengan pelajar-pelajar.  Sekiranya tutur kata seperti mementingkan diri sendiri seperti itu, kemungkinan besar beliau tidak akan dihormati oleh pelajar. Sewajarnya pensyarah tersebut perlu bertutur dengan nada yang rendah dan berhemah sekiranya dia tidak membenarkan pelajar-pelajar masuk ke dalam lif. Beliau juga perlu melihat situasi dan keadaan sewaktu menuturkan kata-kata. Hal ini amat penting bagi memastikan seseorang itu disegani dan dihormati oleh orang lain.

No comments:

Post a Comment