Monday, January 24, 2011

Kisah 6: Bahasa SMS Yang Menggerunkan


Hari: Isnin
Tarikh: 24 Januari 2011

Hari ini saya telah membuka sebuah laman blog. Saya tertarik dengan tajuk yang dikemukakan oleh pemilik laman blog tersebut iaitu “Bahasa SMS Yang Menggerunkan”. Tajuk ini menyebabkan saya membaca perkara yang dinyatakannya. Pemilik blog tersebut menyatakan bahawa penggunaan bahasa Melayu dalam bentuk SMS atau singkatan huruf semakin serius dalam kalangan remaja. Seperti yang kita ketahui,Facebook merupakan alat penghubung yang paling popular pada masa kini. Namun begitu, penggunaan laman ini juga menyebabkan berlakunya kerosakan dalam bahasa Melayu. Facebook tidak mengehadkan jumlah perkataan yang digunakan sewaktu kita menggunakannya. Walau bagaimanapun, menjadi tabiat masyarakat Melayu pada hari ini terutamanya golongan remaja menggunakan singkatan perkataan sewaktu berhubung dengan rakan-rakan mereka.
Berikut merupakan contoh penggunaan bahasa SMS tersebut;



“adakah aq yg b’slh ngn pew yg t’jd???pttkah aq mtk mf kt mereka????aaarrrrrrrggghhhhh...semuany aq yd d pslhkn...cm mereka 2 xda wat slh pew2 pown...pd hak mereka jgak b’slh...jgnlah nk slhkn owg len laks...pd hal dry sndry x btoi...BENCI BENCI BENCI BENCI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

Kepada mereka yang tidak biasa dengan penggunaan singkatan seperti ini mungkin tidak memahami perkara yang cuba disampaikan. Saya sendiri mungkin mengambil masa seminit untuk memahaminya. Jika dilihat pada ayat yang ditulis itu semuanya menggunakan singkatan perkataan dan hanya ada beberapa perkataan sahaja yang dieja penuh. Disini saya akan menyenaraikan beberapa singkatan yang digunakan dalam ayat tersebut adalah;
aq- aku
yg- yang
b’slh- bersalah
ngn- dengan
pew- apa
t’jd- terjadi
owg- orang
dry sndry- diri sendiri
xbetoi- tak betul

Adakah singkatan ini memberi makna di dalam bahasa Melayu? Masalah seperti inilah yang sedang berlaku dalam bahasa Melayu pada hari ini. Jika kita mengunjungi blog-blog orang berbangsa Inggeris, penggunaan singkatan perkataan tidak banyak berlaku seperti yang dialami oleh bangsa kita. Sekiranya masyarakat antarabangsa ingin mempelajari bahasa Melayu mereka akan mengalami kesukaran sekiranya masalah penggunaan singkatan ini masih berterusan. Oleh sebab itu, sebagai orang Melayu kita seharusnya memartabatkan bahasa kita sendiri.

No comments:

Post a Comment