Monday, January 17, 2011

Kisah 1: Pemandu Teksi Yang Mencekik Darah dan Kurang Sopan

Hari:Isnin
Tarikh:17 Januari 2011

Hari ini merupakan hari yang amat menyakitkan hati. Selesai  kelas di Proton City, saya dan kawan baik saya ingin ke Pejabat Pos. Saya minta kawan saya ini temankan kerana saya hendak mengemaskini lesen saya yang sudah luput tarikhnya. Kami kesuntukan masa kerana kelas Sosiolinguistik bermula pada pukul 11 pagi. Masa yang sedikit ini menyebabkan kami menahan sebuah teksi yang sememangnya ada di hadapan kampus. Pemandunya berbangsa India dan berwajah garang. Dia hanya menganggukkan kepala sahaja sewaktu saya menyatakan ingin ke Pejabat Pos. Setelah sampai, saya meminta pemandu tadi menunggu kami dalam masa 10 minit. Orang agak ramai di dalam Pejabat Pos itu.  Saya mengagak kami mungkin lambat masuk ke kelas. Tetapi tidak sampai 10 minit, pemandu teksi tersebut turut masuk ke dalam Pejabat Pos dan melihat ke arah kami. Saya dan kawan saya turut hairan dengan tindakannya itu. Kami terus membuat keputusan untuk pulang semula ke kampus kerana tidak selesa dengan tindakan pemandu tersebut tanpa mengemaskini lesen. Setibanya di kampus saya bertanya mengenai bayaran.

"Berapa ringgit pak cik?", saya bertanya.
Dengan nada yang kasar dan tanpa senyuman pemandu tersebut membalas,"10 ringgit!".

Saya amat terkejut mendengar harga bayaran yang dikenakan dan tidak masuk akal itu. Jarak antara kampus dan Pejabat Pos lebih kurang 2 kilometer sahaja. Melihat wajahnya yang menunjukkan sifat tidak berkompromi, saya membatalkan niat untuk meminta dikurangkan harga tersebut. Saya terus membayar harga yang diminta walaupun berasa amat marah dengan sikap pemandu tersebut yang kurang sopan dan mencekik darah.Saya dan kawan saya berasa kesal dengan apa yang terjadi pada hari ini. Kejadian ini membuatkan kami perlu berhati-hati pada masa hadapan.


Ulasan:
Sikap pemandu teksi amat tidak wajar. Sebagai pemandu teksi, mereka perlu menggunakan bahasa yang sopan sewaktu bersama penumpang. Mereka perlu menunjukkan sikap yang mesra pelanggan dan tidak boleh menayangkan muka yang kurang menyenangkan kepada penumpang. Penumpang akan berasa tidak selesa sekiranya mereka menunjukkan muka yang masam tanpa senyuman. Hal ini kerana mereka memberi perkhidmatan dan penumpang akan membayar harga perkhidmatan mereka. Sekiranya penumpang meminta menunggu dalam masa yang ditetapkan mereka seharusnya menunggu dan mematuhinya. Pemandu teksi ini tidak boleh bersikap kasar dan mengenakan bayaran yang tidak sewajarnya kepada penumpang sesuka hati sahaja. Bahasa yang digunakan oleh pemandu teksi ini sememangnya tidak sesuai digunakan oleh mereka yang memberi perkhidmatan kepada orang ramai. Mereka perlu bercakap dengan bahasa yang baik dan bersopan demi menjaga hati penumpang mereka. Seseorang akan dihormati sekiranya dia dapat berkomunikasi dengan berkesan dengan orang lain.Saya berharap kejadian ini tidak berlaku kepada kawan-kawan saya yang lain.

No comments:

Post a Comment