Friday, March 18, 2011

Kisah 40: Blues Terengganu Kita


Hari:Jumaat
Tarikh: 18Mac 2011


Memandangkan ini merupakan catatan yang terakhir saya untuk subjek Sosiolinguistik ini, saya memilih mengakhirinya dengan lagu popular rakyat Terengganu iaitu “Blues Terengganu Kita.” Ramai dalam kalangan kawan-kawan saya dari negeri yang berlainan mengetahui lagu ini. Hal ini membuktikan walaupun sesuatu lagu itu dalam dialek yang berlainan tetapi masih diterima oleh setiap lapisan masyarakat. Lagu ini membuatkan saya teringat kampung halaman dan tidak sabar untuk pulang ke Terengganu. Sebagai anak Terengganu saya bangga dilahirkan di negeri ini dan bertutur dalam dialek negeri atau daerah. Walaupun saya belajar di Perak, saya tetap menggunakan dialek saya apabila bersama kawan-kawan.



Ulasan:


Saya berasa sangat bangga dengan jati diri saya sebagai gadis Pantai Timur. Walaupun di mana kita berada kita perlu mengekalkan jati diri negeri kita. Jangan kita lupa asal usul kita apabila kita berada di puncak kejayaan. Banggalah kita menjadi rakyat negeri masing-masing kerana setiap negeri ada kelebihan dan keistimewaan masing-masing.

No comments:

Post a Comment