Friday, March 4, 2011

Kisah 30: Kerenah Penjual


Hari:Jumaat
Tarikh: 4Mac 2011


Karnival pesta buku di KHAR telah berlangsung selama beberapa hari. Pelbagai aktiviti yang dilakukan oleh pihak kolej dengan menjemput penceramah dan penyanyi nasyid. Saya bersama kawan-kawan turun untuk melihat barang yang dijual. Kami singgah di sebuah kedai menjual pakain. Mata saya tertacap pada sebuah blaus yang ada di dalam kedai itu. Saya pun bertanya harga.

Saya:Baju ni berapa harga?

Penjual: RM 30 je.

Saya: RM 30?? Tak boleh kurang ke?

Penjual: Tak boleh kurang dah. Ni pun kami jual dah murah dah ni.( Jawab dengan nada yang sombong)

Oleh kerana saya mendengar kata-kata penjual dala m nada yang agak kasar dan sombong, saya tidak jadi untuk membeli blaus tersebut.

Ulasan:

Menjadi seorang penjual perlu  mementingkan bahasa yang baik untuk menarik perhatian pelanggan.  Bahasa yang lembut dan menarik boleh menarik perhatian pengunjung untuk singgah membeli.  Dalam tawar menawar harga juga perlu menggunakan bahasa yang baik. Penjual perlu lebih berdiplomasi semasa berunding harga dengan pelanggan. Mereka tidak boleh menunjukkan riak yang sombong dan menjawab dengan nada yang kasar setiap pertanyaan pelanggan. Mereka seharusnya mempunyai etika semasa melakukan proses jual beli.

No comments:

Post a Comment