Tuesday, March 8, 2011

Kisah 32: Apabila Mat Lembut Bercakap


Hari:Selasa
Tarikh: 8Mac 2011


Sewaktu saya menunggu giliran mengambil duit di mesin ATM, lalu beberapa orang lelaki lembut. Dari jauh saya telah tahu bahawa lelaki tersebut adalah golongan lembut. Dengan mata yang diletak maskara dan kening yang diukir rapi. Ayunan langkah mereka mengalahkan perempuan tulen. Tiba-tiba saya terdengar perbualan mereka. Bukan terniat ingin mencuri dengar tetapi terdengar dengan tidak sengaja.

Lelaki X: Nyah!Cantek tak mak hari ni?
Lelaki Y: Cantek kau nyah!Meletops!

Terdapat lagi beberapa perbualan antara mereka. Dalam hati saya hanya berkata”tidakkkkkkkk....”antara rasa ingin ketawa dan sebagainya bercampur baur.

 Gambar hiasan

Ulasan:

Saya tidak tahu bahasa bagaimana yang sebenarnya dituturkan oleh golongan seperti ini. Mungkin perkataan mereka berbeza daripada perkataan yang digunakan oleh golongan biasa seperti kita. Melalui situasi yang saya alami ini saya terfikir bagaimana mereka boleh mencipta perkataan-perkataan yang tiada dalam kamus bahasa. Saya hanya berharap golongan mereka tidak akan mempengaruhi bahasa Melayu kita yang sememangnya sedia tercemar dengan bahasa rojak.

No comments:

Post a Comment